• pasen 2023
  • kerst 2022
  • pasen 2022
  • kerst 2021
  • pasen 2021
  • kerst 2020
  • gemeente zijn
    • waarom - ons verlangen
    • hoe - nieuwe structuur
    • wat - inzet gaven en talenten
  • nieuwe structuur
  • wie zijn wij
  • diensten
  • agenda
  • kinderwerk
  • jeugdbeleid
  • gebedsavonden
  • collectemunten
  • veilig kerk
  • dit Koningskind
  • liturgisch centrum
  • boeken inspiratie
  • interessante links
  • privacyverklaring
  • foto's
  • missionair
  • diensten
  • kijken en luisteren

de bron - gemeente zijn - nieuwe structuur (hoe)

 

de nieuwe structuur

hoe zijn we gemeente?

 


 

Bekijk de video over de nieuwe structuur van de bron

 

 

 

Op 1 januari 2022 zijn de NGK en de GKv van Hardinxveld-Giessendam samengevoegd tot de samenwerkingsgemeente GKv-NGK. Als naam is gekozen: de bron, een kerk van hoop.

Door die samenvoeging is er een gemeente ontstaan van meer dan 1000 leden. De vraag was of de huidige structuren en vormen wel passend waren voor een gemeente met zoveel leden. Het bleek dat de verantwoordelijkheden en taken van de verschillende kerkraden van de beide kerken nogal van elkaar verschilden: de NGK kende bijvoorbeeld geen bestuursraad en bij de GKv maakten de diakenen geen deel uit van de kerkraad terwijl dat bij de NGK wel zo was. Dat maakte het ‘gewoon’ samenvoegen van de bestaande structuur onmogelijk.

Daarom is er voor gekozen een nieuwe structuur te bedenken die passend is bij de nieuwe gemeente. Een nieuwe structuur die we samen vorm gaan geven. Een structuur waarmee aan de nieuwe gemeente op een goede manier leiding gegeven kan worden.

Bij het vormen van die nieuwe structuur is overigens de nieuwe kerkorde leidend geweest.

 

Vervolgens zijn de volgende doelen geformuleerd.

De nieuwe structuur moet:

  • werkbaar zijn
  • zorgen dat de taken en de verantwoordelijkheden worden verdeeld op basis van gaven en talenten (Romeinen 12:6-8)
  • de vergaderdruk verminderen
  • ruimte scheppen voor pastorale ouderlingen om toe te komen aan pastoraal werk
  • ruimte scheppen voor diaconale ambtsdragers om toe te komen aan diaconaal werk
  • zorgen voor goede onderlinge contacten en korte lijnen
  • de vreugde voor de ambten brengen/laten terugkeren
  • optimaal mogelijkheden bieden om gemeente te zijn

 

De eerste stap in de nieuwe structuur is de vorming van drie raden:

  • De kerkraad
  • De pastorale raad
  • De diaconale raad

 

Iedere raad krijgt zijn eigen taken en verantwoordelijkheden.

 



de kerkraad

De kerkraad bestaat uit maximaal 13 ambtsdragers. Deze ambtsdragers vertegenwoordigen ieder een taakgebied van het gemeentewerk. De scriba en de predikant(en) zijn ook lid van de kerkraad. De kerkraad heeft een eigen voorzitter. De volgende taakgebieden zijn in de gemeente te onderscheiden en zijn dus vertegenwoordigd in de kerkraad: Pastoraat, Diaconaat, Missionair, Jongeren, Liturgie en diensten, Toerusting, Organisatie en beheer, Communicatie.

 



de pastorale raad

Voor het taakgebied Pastoraat wordt de pastorale raad gevormd. Deze raad bestaat uit pastorale ouderlingen en de predikant(en). De raad heeft een eigen voorzitter en secretaris. De raad is door een lid vertegenwoordigd in de kerkenraad.

 



de diaconale raad

Voor het taakgebied Diaconaat wordt de diaconale raad gevormd. De raad bestaat uit de diakenen van de gemeente. De raad heeft een eigen voorzitter, secretaris en penningmeester. De raad is via een diaken vertegenwoordigd in de kerkenraad.

 


 

Andere taakgebieden

Verder onderscheiden we nog de volgende taakgebieden in onze gemeente:

• Missionair team

• Jongeren

• Liturgie en diensten

• Toerusting

Organisatie en beheer

• Communicatie

 

Meer informatie over deze taakgebieden vindt u in de interactieve PDF onderaan deze pagina.

 

De toekomst zal leren of het verstandig en werkbaar is om voor ieder taakgebied een team te vormen met daarin vertegenwoordigers van de taakvelden die onder het taakgebied vallen.
 

Binnen de taakgebieden en taakvelden zijn ook allerlei dwarsverbanden mogelijk.

 


 

wijken

De nieuwe structuur heeft ook gevolg voor de wijken. In de wijken zijn pastoraal en diaconaal medewerkers actief. Deze ‘voortrekkers’ van de wijk worden in de loop van het jaar (jaren) toegerust. Om deze medewerkers worden vervolgens wijken geformeerd.

Voor de (nieuwe) indeling van de wijken wordt een commissie verantwoordelijk. In die commissie zit in ieder geval de huidige wijkcoördinator.

Per vier wijken is een ouderling en een diaken verantwoordelijk. Een wijk bestaat uit maximaal 10 adressen. De pastoraal en diaconaal werker hebben regelmatig contact met elkaar en met de wijkleden. Daardoor is er een goed zicht op de afzonderlijke wijkleden en de wijken als geheel.

Er is regelmatig overleg tussen de pastoraal medewerker, de diaconaal medewerker, de ouderling en de diaken van de wijk en de in de wijk actieve bezoekbroeders/zusters. In dat contact wordt onder meer overlegd wat voor de wijk en de wijkleden nodig is.

 


 

uitleg structuur

 

 

klik hier om de nieuwe structuur van de bron te bekijken

Klik op de afbeelding hierboven voor meer informatie over de nieuwe structuur

 

Klik hier om de folder van de nieuwe structuur te bekijken

Klik hier om de folder van de nieuwe structuur te bekijken

 

< Terug

 

Laat een bericht achter


Locatie


 

 

Privacyverklaring

Zoeken


FacebookTwitter